Návštěvníci viděli například ukázku tankování za letu nebo vystoupení španělské vrtulníkové akrobatické skupiny Patrulla ASPA. Mezi statickými ukázkami na zemi dominoval obří transportní letoun An-124 Ruslan.
Po mnoha letech, pravděpodobně poprvé od rozdělení Československa, mohli lidé vidět společný průlet českého a slovenského letectva. Vojáci si tím připomněli 20. výročí vzniku vzdušných sil obou samostatných států. "Určitě děláme průlety, ale ty jsou v rámci některých cvičení," řekl ČTK velitel Vzdušných sil Armády ČR Libor Štefánik.
Letošní ročník Dnů NATO v Mošnově je podle něj pro diváky zajímavý například tím, že zde armáda ukazuje přes 70 typů letecké techniky. "Chceme ukázat lidem, kteří sem přijdou, umění našich pilotů, techniků a dalších odborností. Dále bychom rádi poukázali na to, že armáda není jakýmsi ostrovem, který nekomunikuje se světem. Je to spolupráce armády a integrovaného záchranného systému, je to spolupráce vzdušných sil a pozemních sil," řekl Štefánik.
Ukázku tankování za letu předváděly dva české letouny Jas-39 Gripen spolu se švédským tankerem C-130. Jaroslav Tomaňa, jenž pilotoval jeden z Gripenů, řekl, že tento úkon patří k těm komplikovanějším. "Představte si, že za letu, kdy letíte za tankerem, tak musíte trefit koš, který má průměr 65 centimetrů, to znamená poloměr 35. Když se spojíte s tím tankerem, tak ten koš máte v úrovni někde kabiny, je vzdálený asi 37 centimetrů od hrany kabiny," řekl Tomaňa. Pilot podle něj při finální fázi spojování musí dělat opravdu velmi jemné korekce v rozmezí 10 - 15 centimetrů.
Česká armáda má v současné době čtyři piloty, kteří jsou schopni tento náročný úkon provádět, další dva jsou ve výcviku. "My jsme využili příležitosti, že tady máme švédský tanker, takže v pátek před příletem jsme zahájili výcvik dvou pilotů, kteří mají za sebou dva výcvikové lety. Pokud nám bude počasí přát, tak v pondělí při odletu bychom je chtěli docvičit," řekl Tomaňa, který je jedním z instruktorů.
"Jinak naše ambice jsou vycvičit všechny piloty u 211. letky obzvláště se zaměřením na absolvování mise 2014 na Islandu, kde předpokládáme, že přílet a odlet na Island by byl plánovaný spolu s tankerem," dodal pilot, který dnes dostal zvláštní ocenění za tisíc hodin nalétaných v Gripenu. Ředitel Gripenu pro střední a východní Evropu Daniel Boestad ho označil za jednoho z nejlepších stíhacích pilotů současnosti.
zdroj: ČTK