Restaurace v Praze jsou na EET připraveny, Ostravsko ho stále odkládá
Českým restauracím a kavárnám zbývá měsíc a půl na zavedení elektronické evidence tržeb. Přístup jednotlivých provozovatelů se ovšem kraj od kraje liší. Vyplynulo to z aktuální sondy dodavatele pokladních systémů, společnosti Storyous. Zatímco v Praze se již provozovatelé se systémem elektronických tržeb smířili, v některých regionech zatím EET neřeší, přestože si uvědomují, že se vystavují možným sankcím.
Nejdále jsou v přípravě na EET v Praze. Zde neví, jak se k EET postaví, pouze každý pátý podnik. Řešení má vybrána již takřka polovina oslovených provozovatelů, 30 % je rozhodnuto vybrat dodavatele EET pokladen do konce října. Pražští provozovatelé hospod, restaurací a kaváren se zároveň nejméně obávají negativních dopadů zákona.
Podobně pozitivně naladění jsou provozovatelé podniků ve Středočeském kraji, jižních a východních Čechách a na jižní Moravě - 69 % provozovatelů je přesvědčeno, že EET stihnou zavést do poloviny listopadu. Většina z nich má navíc pocit, že má všechny zásadní informace, které pro zavedení EET potřebuje.
Opačná situace panuje na severu Čech, kde zavedení EET i měsíc a půl před spuštěním odkládá až 30 % všech provozovatelů. Dalších 30 % by situaci rádo řešilo, stěžuje si však, že jim pro nákup EET pokladny stále chybí zásadní informace. Na Vysočině a Ostravsku dokonce dvě pětiny z oslovených provozovatelů zmiňují, že EET stále nepovažuje za prioritu. Každý sedmý provozovatel zároveň tvrdí, že se zákon buď pokusí obejít, nebo ho bude rovnou ignorovat, přestože se tím vystaví sankcím.
"Zatímco provozovatelé ve velkých městech jsou s nutností zavést EET smíření a již na nic nečekají, v regionech je situace odlišná," uvádí Petr Filipec, provozní ředitel Storyous. "Velkému množství provozovatelů skutečně hrozí, že budou muset dodavatele vybírat na poslední chvíli anebo elektronickou evidenci nedokážou do prvního prosince zprovoznit."
EET však nemusí nutně znamenat jen práci navíc. Zejména podnikatelé ve větších městech si podle Filipce začínají po otestování některých pokladen uvědomovat, že pro jejich podnik může být systém evidující tržby naopak přínosem.
"EET tedy může ve výsledku pomoci i těm provozovatelům, kteří se na něj momentálně dívají skepticky. Tedy pokud zvolí vhodné řešení," zmiňuje Filipec. "Díky modernímu pokladnímu systému mohou majitelé gastronomických zařízení zefektivnit provoz a mít neustále přehled o tom, co se u nich v podniku děje, od kontroly financí a obsazenosti podniku po správu zásob. Právě digitalizace procesů je oblast, na kterou by se v rámci EET měli soustředit nejvíce, protože pro ně může být dlouhodobým přínosem," zakončuje Filipec.
Storyous je jediný český pokladní systém vyvinutý přímo pro gastronomická zařízení. V současné době ho využívá více než tisíc restaurací, kaváren a bister. Kromě kompatibility s požadavky na EET umožňuje sbírat a analyzovat provozní data podniku a poskytovat tak důležité informace pro jeho řízení.